Zamknięcie ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowe za 2024 rok.
termin |
5 lutego 2025 r. |
godzina |
9:30 - 15:00 |
miejsce szkolenia |
ONLINE Szkolenie realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia wzajemną komunikację |
cena |
450,00 zł od osoby |
Do kogo skierowane jest szkolenie
Szkolenie przeznaczone jest dla skarbników, księgowych oraz pracowników służb finansowych jednostek samorządu terytorialnego, a także pracowników jednostek organizacyjnych JST.
Prowadzący szkolenie
Lucyna Hanus – Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu, specjalista w zakresie rachunkowości oraz praktycznego stosowania przepisów obejmujących całokształt gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego. Wykładowca prowadzi liczne szkolenia dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego.
Opis szkolenia
Część I – Prowadzenie ksiąg rachunkowych i zasady ewidencji operacji pieniężnych oraz dochodów i wydatków budżetowych
1. Księgi rachunkowe oraz sposób ich prowadzenia, w tym: omówienie najczęściej popełnianych błędy (na podstawie wyników kontroli).
2. Obowiązek stosowania przyjętych przez jednostkę zasad (polityki) rachunkowości, w tym: zakres przyjętych zasad ewidencji finansowo-księgowej, najczęściej stosowane uproszczenia, sposób określenia progu istotności.
3. Metody wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego.
4. Korygowanie błędów i ujmowanie zdarzeń po dniu bilansowym.
5. Zakres niezbędnych wytycznych organu wykonawczego JST.
6. Zasady ewidencji środków pieniężnych oraz dochodów i wydatków w księgach jednostki budżetowej (urzędu) i budżetu JST.
Część II – Zamknięcie ksiąg rachunkowych i sprawozdania finansowe
1. Zakres i organizacja prac związanych z zamknięciem ksiąg rachunkowych.
2. Inwentaryzacja, w tym: terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji, metody inwentaryzacji, etapy inwentaryzacji, dokumenty służące weryfikacji.
3. Zasady sporządzania sprawozdania finansowego jednostki i łącznego JST, w tym: format (postać) sprawozdania, publikacja sprawozdania i zatwierdzanie sprawozdania JST.
4. Bilans – zasady wyceny i ewidencji wybranych aktywów i pasywów jednostki oraz zasady sporządzania informacji dodatkowej sprawozdania finansowego w tym zakresie:
a) aktywa trwałe (środki trwałe, wartości niematerialne i prawne, akcje i udziały),
b) należności i odpisy aktualizujące należności (art. 35b uor),
c) długoterminowe zobowiązania i rezerwy,
d) rozliczenia międzyokresowe przychodów i kosztów.
5. Rachunek zysków i strat – zasady sporządzania rachunku zysków i strat, w tym:
a) ogólna charakterystyka przychodów i kosztów,
b) szczególne zasady ustalania wyniku z podstawowej działalności jednostki,
c) wynik na pozostałej działalności operacyjnej oraz finansowej,
d) ustalanie wyniku finansowego, w tym w jednostkach oświatowych.
6. Zestawienie zmian w funduszu jednostki – omówienie tytułów zwiększeń i zmniejszeń funduszu wykazywanych w sprawozdaniu finansowym oraz operacji gospodarczych ewidencjonowanych na koncie 800 Fundusz jednostki.
7. Zasady sporządzania informacji dodatkowej, w tym:
a) minimalny zakres informacji dodatkowej określony w rozporządzeniu Ministra Finansów,
b) źródła danych wykazywanych w informacji dodatkowej,
c) nietypowe oraz /incydentalne przychody i koszty jednostki.
d) zakres informacji dodatkowej łącznej sprawozdania finansowego JST.
8. Bilans z wykonania budżetu JST – zasady wyceny aktywów i pasywów wykazywanych w tym bilansie oraz ewidencji w księgach budżetu JST, w tym: należności z tytułu udzielonych pożyczek, zobowiązania finansowe, wynik na niekasowych operacjach, rezerwa na niewygasające wydatki.
9. Odpowiedzi na pytania uczestników zadane przed szkoleniem.
Korzyści wynikające z ukończenia szkolenia
Korzyścią z udziału w szkoleniu jest umiejętność prawidłowego zamknięcia ksiąg rachunkowych za 2024 r. oraz przygotowania sprawozdań finansowych, sporządzanych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami rozporządzeń.
Oczekiwane przygotowanie słuchaczy
Dobrze widziana jest wiedza dotycząca zasad rachunkowości dla budżetu i jednostek organizacyjnych, a także ustawy o finansach publicznych.
Organizator zapewnia:
- autorskie materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej w dniu poprzedzającym szkolenie,
- LINK (wersja elektroniczna) umożliwiający wzięcie udziału w szkoleniu, przekazany w dniu poprzedzającym szkolenie,
- certyfikat ukończenia szkolenia, który wraz z fakturą przesłany zostanie, poprzez operatora pocztowego, po zakończonym szkoleniu.
W przypadku niewzięcia udziału w szkoleniu podmiot, którego uczestnik jest pracownikiem, ponosi pełną odpłatność za szkolenie wynikającą z pisma. Certyfikat w takim przypadku nie zostanie wystawiony.